”Tehtävänäsi on tänään saada viisi oppilasta ymmärtämään, mitä debet ja kredit oikeasti tarkoittavat. Palkkioksi saat 200 kultarahaa ja 1500 kokemuspistettä.”
Ei
taas tätä, ajattelin, kun tehtävä kilahti kännykkääni astuessani
opettajanhuoneeseen. Odotin hetken, jos tälle päivälle olisi vaihtoehtoinen
tehtävä tai edes extratehtävä, jonka avulla saisin päivän tarvittavat pisteet
ja rahat. Mutta turhaan. Tämä tehtävä olisi suoritettava, ehkä sen jälkeen
avautuisi lisää mahdollisuuksia, mutta niitä olisi turha odottaa ennen kuin
olisin saanut tämän suoritettua. Huokaisin. Katselin ympärilleni
opettajanhuoneessa, jossa jokainen oli saanut päivän tehtävän. Muutaman kasvoilla
oli hymynkare, mutta suurin osa näytti jo valmiiksi lannistuneilta. Olin
huomannut, että päivätehtävät olivat vaikeutuneet päivä päivältä viime aikoina.
Oli kuin Gamemaster olisi halunnut mahdollisimman monen meistä luovuttavan.
Lisäksi oppilaiden tehtävät olivat yhä useammin oppimisen vastustamista ja
valitettavasti he olivat usein sitkeämpiä kuin opettajat.
War
of Teaching tai WoT oli otettu osaksi toisen asteen opetusta muutama vuosi
sitten, kun Ministeriö oli halunnut lisää pelillistämistä osana ammatillista
koulutusta. Ajatus oli ollut alun perin hyvä ja ensimmäisten vuosien kokemukset
olivat olleet positiivisia sekä henkilökunnan jaksamisen että oppilaiden
tulosten osalta. Tekoäly oli pian oppinut kehittämään uudenlaisia
oppimistavoitteita, joilla opiskelijoita oli saatu motivoitua yhä enemmän,
mutta samalla pelin luonne oli muuttunut. Opettajajärjestöt olivat
kirjoittaneet valituksia Ministeriöön siitä, kuinka peli ei enää pelkästään
palkinnut oppimisesta. Oppilaat tuntuivat motivoituvan myös nähdessään
opettajan epäonnistuvan ja tekoäly oli ottanut tämän osaksi tehtäväpankkia.
Valitettavan usein viime kuukausina tekoäly tai Gamemaster, kuten sitä piti
kutsuttavan, oli antanut yhä useammalle päivätehtäväksi opettajan
vastustamiseen liittyviä tehtäviä. Ministeriö luotti kuitenkin vielä
täydellisesti Gamemasteriin, sillä tulokset olivat edelleen huippuluokkaa
muiden Ministeriöiden tuloksiin verrattuna, mikä tarkoitti enemmän resursseja
Ministeriölle. Kukaan ei tuntunut välittävän todellisuudesta.
Keräsin
tavarat kasaan ja lähdin kohti taistelutannerta. Minulle oli määrätty tälle
päivälle luokka 206. Tiesin sen onneksi olevan suhteellisen pienen ja
hiljaisen. Se toisaalta helpotti tehtävääni. Lisäksi luokassa oli sohvia, jotka
usein houkuttivat muutaman oppilaan lumoihinsa. Useimmiten juuri ne, joiden
tehtävänä oli vaikeuttaa opettajien tehtävien toteuttamista. Sohviin oli
ohjelmoitu seireenien laulun kaltainen taajuus, jonka lumoukseen pitkään
joutuessa, uhri ei vain kyennyt vastustamaan kiusausta, vaan ajautui väkisin
lumon piiriin ja oli pian pitkällään sohvalla. Ja siten pois häiritsemästä
opettajan suoritusta.
Henkäisin
syvään, kun astuin toisen kerroksen käytävälle. Ensimmäinen haaste oli päästä
luokkaan joutumatta hukkaamaan minuutteja kyselyihin. Avasin käytävän oven.
Kaikki näytti hiljaiselta, liian hiljaiselta. Päätin kävellä rivakasti
luokkaan, joka oli aivan nurkan takana. Olin juuri astumassa kulman ympäri, kun
käsi tarttui minuun takavasemmalta. – Opettaja, voisinko kysyä yhtä asiaa? Kuului
anova ääni. Ei, sanoin itselleni, mutta se vaikuttaisi persoonaani
negatiivisesti. Olisi tärkeää pitää persoona positiivisena, sillä se vaikutti
aina oppilaiden oppimishaluun. – Sopiiko tunnin jälkeen, olen jo vähän
myöhässä? Tai voit vaikka laittaa viestin, niin vastaan tunnin aikana, taioin
kasvoilleni hymyn, jonka toivoin näyttävän ystävälliseltä. – Okei, oppilas
mumisi ja katosi. Huh, ajattelin, se oli lähellä.
Olin
jo melkein luokan edessä ja päivän oppilaani tukkivat käytävän. Yritin
puikkelehtia heidän välistään, mutta en onnistunut. Perhanan Gamemaster antoi
lisäpisteitä siitä, jos oppilaat saivat opettajan myöhästymään tunnilta.
Rykäisin kuuluvasti ja sanoin: Anteeksi, väistäisittekö vähän. Muutamat
siirtyivät askeleen pari sivummalle. Toivoin, että näiden tehtävänä olisi
tänään olla ystävällisiä opettajalle. Pääsin ovelle ja avasin oven. Astuessani
luokkaan puhelimeni piippasi. ”Myöhästyit alle minuutin, päivän tehtäväsi
suorittamisesta ei ole poistettu aikaa. Sinulla kaksi tuntia aikaa suorittaa
tehtäväsi.” Huokaisin mielessäni
helpotuksesta. Tehtävät olivat vaikeita ilman aikasakkojakin. Aikasakot oli
lisätty tehtäviin reilu vuosi sitten. Jos myöhästyi yli minuutin, jokaisesta
alkavasta minuutista vähennettiin minuutti aina 15 minuuttiin asti, jonka
jälkeen sakko oli kaksi minuuttia myöhästyneestä minuutista. Tämä opetti
jättämään aamukahvit juomatta opettajanhuoneessa. Se vähensi myös yhteistyötä
tai sen mahdollisuuksia. Jokainen opettaja sai päivän tehtävänsä muutamaa
minuuttia vaille kahdeksan ja kahdeksalta oli aloitettava tunti.
-
Hyvää huomenta, sanoin reippaasti.
Eturivin
innokkaat vastasivat, muualta kuului epämääräistä muminaa. Hengitin pari kertaa
syvään, kun odotin koneen aukeamista. Tietoteknisten ongelmien ratkaisusta sai
usein lisäpisteitä, mutta toivoin kuitenkin, että tällä kertaa en joutuisi
pohtimaan näytön ja videotykin välisiä johdotuksia. Huokaisin helpotuksesta,
kun seinälle heijastui kuva materiaaleistani.
-
Koska on tauko? Kuului takarivistä.
-
Jos nyt vähän aikaa jaksettaisiin ennen
taukoa, vastasin kireästi hymyillen.
-
Voidaanko mennä tänään aikaisemmin
syömään? Kuului toisesta nurkasta.
Väistin
kysymykseen vastaamisen ja aloitin päivän opetuksen. Opiskelijat saivat
lisäpisteitä, mikäli opettaja hermostui kysymyksiin. Joka päivä kuullut samat
kysymykset saattoivat pitkän päälle aiheuttaa aggressiivisen reaktion. Yritin
aina psyykata itseni vastaamaan kuten olin opetellut. Pelin alkuvuosina olin
muutaman kerran menettänyt hermoni ja niistä saatujen miinuspisteiden saaminen
positiiviseksi oli vienyt monta kuukautta. Opiskelijat näkivät jokaisen
opettajan persoonapisteet ja sitä kautta heikkoudet ja vahvuudet myös. Heistä
osa osasi iskeä juuri suojien alle. Onneksi suurin osa oli yhtä laiskoja
pelaamaan kuin oppimaankin.
Vartin
puhumisen jälkeen huomasin osan takarivistä nukahtaneen pulpetille ja parin
oppilaan hiipineen sohville. Eturivissä oli vielä 8 innokasta. Toivoin olevani
onnekas ja heillä jokaisella olevan päivän tehtävänä uuden oppiminen. Jos
saisin yli viisi oppilasta oppimaan, saisin jokaisesta ylimääräisestä kultaa ja
kokemuspisteitä. Edessä oli kuitenkin tauko, jonka jälkeen usein
osallistujajoukko oli pienentynyt. Vapauden kutsu oli monelle liian
houkutteleva. Päätin tällä kertaa unohtaa oman taukoni ja jäädä luokkaan
juttelemaan oppilaiden kanssa. Bondaaminen, kuten pelissä sitä kutsuttiin,
antoi persoonalle lisää rakastettavuutta, mutta samalla menetti osittain
auktoriteettia. Olin kuitenkin niin kyllästynyt häviämään päivätehtäviä, että
päätin riskeerata auktoriteettini. Ohjailin opetuksen lomassa oppilaiden
ajatuksia kesään, joka jo antoi itsestään hennon vihreitä merkkejä ikkunan
ulkopuolella. Puhe soljui kuin elohopea pinnalla kesätöihin juuri ennen
taukomerkkiä. Sain luokkaan jäämään 6 eturivin oppilasta, lisäksi sohvat olivat
liimanneet itseensä kolme, jotka eivät edes hätkähtäneet piipittävään
merkkiääneen. Keskustelimme kesätöistä, mahdollisista lomamatkoista ja
ylipäätään kesän vapaudesta. Pääsisimme kaikki hetkeksi pois pelistä. Saisimme
huoahtaa ja olla omia itsejämme ajattelematta pisteitä tai kultarahoja. Se
tuntui olevan meille kaikille helpotus, vaikka emme saaneetkaan mainita peliä.
Oli täysin kiellettyä ottaa puheeksi peliin liittyviä asioita vastapuolen
kanssa. Gamemaster oli järjestänyt tätä varten laajan vakoiluarsenaalin
sanantunnistusohjelmistoineen jokaiseen koulun tilaan. Välineet olivat niin
huomaamattomasti sijoitettuja, että kukaan ei uskaltanut riskeerata pisteitään
paljastumisen pelossa. Olin nähnyt kuinka erään äidinkielen opettajan kaikki
saavutetut pisteet oli viety, kun hän oli paljastanut eräälle oppilaalle päivän
tehtävänsä. Opettaja oli yrittänyt vielä opettaa muutaman viikon, mutta
nollapisteet ja auktoriteetin täydellinen menettäminen olivat olleet hänelle
liikaa. Olin kuullut hänen toimivan nykyään Metsäkylän kirjastossa hyllyttäjänä
ja menettäneen elämänhalunsa.
Viimein
tunti jatkui. Olin menettänyt vain kolme oppilasta, joista vain yksi oli ollut
eturivin innokas. Fiilikseni parani, kun huomasin saavuttavani päivän tavoitteeni.
Sain eturivistä jopa kuusi oppilasta innostumaan opettamastani asiasta.
Takarivin jatkuva puheensorina ja satunnaiset hauskuudet eivät häirinneet
flowtani. Olin huumaantunut hyvästä olosta, kun tuli viimein vapauttava
äänimerkki aamupäivän tuntien loppumisesta. Puhelimeni kilahti lupaavasti
kultarahojen myötä. Kävelin lähes hypellen takaisin opettajanhuoneeseen, kun
kuului uusi kilahdus. Kilahdus, jota ei olisi pitänyt enää tänään kuulua.
”Päivän
toisena pakollisena tehtävänä sinun on osallistuttava opettajankokoukseen ilman
kännykkää, muistiinpanovälineitä tai mitään arsenaalia, jonka avulla voisit
kääntää huomiosi muualle. Sinun on myös istuttava eturivin pulpetissa ja
osallistuttava aktiivisesti. Mikäli et suorita tehtävää annettujen ohjeiden
mukaisesti, menetät 500 kultarahaa, 1000 kokemus- ja 35 persoonallisuuspistettä.”
-
Eiiiii, huusin ja vajosin työtuolilleni.
Olin tuomittu epäonnistumaan.
Kommentit
Lähetä kommentti