Kohtaus eräänä aamuna

 


(Kissa tökkää tassullaan nukkuvaa naista)

 

KISSA                                              Herää jo. On aika nousta

 

(Nainen kääntää kylkeään murahtaen.)

(Kissa tökkää uudelleen.)

 

KISSA                                              Herää. Nyt pitää nousta. Mulla on nälkä.

NAINEN                                         Joo, joo..

 

(Nainen vetää peiton tiukemmin ylleen.)

(Kissa ottaa esiin kyntensä ja painaa ne naisen päähän leipoen hiuksia.)

 

KISSA                                               Mähän sanoin, että herää.

NAINEN                                         Ai, saatana. Onko sun pakko leipoa mun päätä joka aamu. Nousen kyllä.

 

(Nainen kääntyy selälleen ja ottaa kissan syliinsä.)

 

KISSA                                              Joka aamu sama juttu, sä et herää silloin, kun pitäisi ja mun on pakko ruveta väkivaltaiseksi.

NAINEN (lässyttäen)                 Vaikka sä olet tuollainen ryökäle, oot kuitenkin mun kulta. Onneksi herätät mut joka aamu, muuten voisin jäädä vain makaamaan.

KISSA                                              Nyt sitä ruokaa. Olen nääntymäisilläni. Melkein pitää ottaa eläinsuojeluun yhteyttä, kun mua ei ravita riittävästi.

NAINEN (lässyttäen)                 No, mitä nyt kujerrat. Oot kyllä niin herttainen. Ihan pakko halata.

 

(nainen halaa kissaa)

 

NAINEN                                         Ai vittu, mitä sä nyt teet? Oliko pakko raapia.

 

(nainen ryntää peilin eteen)

NAINEN                                         Katso nyt, naamassa hirvee punainen jälki, melkein tulee vertakin.

KISSA                                              Jos olisin halunnut verta, olisi sitä tullut. Sainpas sut ylös sängystä. En olisi halunnut tätä, mutta et jättänyt muita vaihtoehtoja. Nälkä kalvaa sisuksiani.

NAINEN                                         Mene nyt siitä kiehnäämästä.

 

(Nainen työntää jalallaan kissaa poispäin)

 

NAINEN                                         Mun täytyy käydä suihkussa. Sitten saat ruokaa.

 

(Nainen riisuutuu ja menee suihkuun.)

 

NAINEN                                         Ei helvetti. Miten nää housut on ihan karvassa? Ootko sä nukkunut niiden päällä? Mä olen niin monta kertaa sanonut, että sulla ei ole mitään asiaa mun vaatekaappiin, vaikka ovi jäisikin joskus vahingossa raolleen. Oon ostanut sulle kalliita kissanpetejä ja sä sotket mun vaatteet. Joskus en vain jaksa.

KISSA                                              Kissanpedit haisee kemikaaleilta ja ne on epämukavia. Sun housut saa paljon mukavammaksi makuupaikaksi. Sitä paitsi, kun nukun niissä, tuntuu, että olisit kotona. Mulla on oikeasti ikävä sua joka päivä, kun olet poissa. Enkä voi itselleni mitään.

NAINEN                                         Turhaan siinä huriset. Mulla menee taas vaikka kuinka paljon aikaa ennen kuin saan nää puhtaaksi karvoista. Ei auta kuin pistää farkut jalkaan. Niihin ei onneksi sun karvasi tartu. Eilenkin huomasin sun tekoset vasta palaverissa. Oli kiva, kun nousin esittämään ja huomasin tuolin olevan ihan karvainen, ja tajusin, että takamukseni oli varmaan vielä enemmän.

KISSA                                              Haluan vain, että muistat mut, kun olet poissa. Ettet unohda mua yksin tänne. Mähän kuolisin nälkään.

 

(Nainen menee keittiöön ja alkaa valmistaa kahvia.)

 

KISSA                                              Nälkä, nyt sitä ruokaa. Anna nyt heti. Mä en kestä enää kauempaa. Olen ollut syömättä koko yön. Melkein kuolen kohta. Heikottaa niin, että pyörryttää. Anna ruokaa.

NAINEN                                         Mene nyt siitä jaloista. Melkein kamppasit mut. Odota nyt sen verran, että saan kahvit keitettyä. Ei sulla voi olla noin nälkä. Illalla sait ison purkillisen pehmeää ruokaa. Olet syönyt viime aikoina ihan liikaa. Pitäisi ehkä laittaa sut dieetille. Sua saa jo melkein kutsua nimellä chonk. Odota nyt vähän.

KISSA                                              MITÄ??? Et kyllä laita mua dieetille. Mä vihaan niitä dieettiruokia. Etkö muista, viimeeksi kusin sun kukkaruukkuihin, kun yritit syöttää sitä kuraa. Et itsekään söisi kuivia leseitä joka päivä ruuaksi. Nyt sitä ruokaa tänne!

 

(Kissa hyppää tiskipöydälle ja alkaa työntää tassullaan mukia alas pöydältä.)

 

NAINEN                                         Anna sen mukin olla. Älä vaan tiputa sitä tai en anna sulle koko päivänä mitään. Joo, joo, annan ruokaa.

 

(Nainen menee ruokakaapille ja ottaa sieltä kissanruokapurkin.)

 

NAINEN                                         Kelpaisiko tänään jänis?

 

KISSA                                              Joo, jes, mun lempparia.

 

NAINEN                                         Äläs nyt noin paljon puske, saat kyllä. Noin onko nyt hyvä? Laitan sulle vielä puhtaan veden.

 

(Kissa syö ahnaasti ja hurisee syödessään.)

(Nainen katsoo kissaa hymyillen.)

 

NAINEN                                         Ihan kuin olisin sua nälässä pitänyt. Älä hotki tai oksennat taas. Luoja, pitää lähteä. Kahvi mukaan ja menoks. Moikka muru, nähdään illalla.

 

(Kissa jatkaa syömistä ja kuulee oven paukahtavan.)

 

KISSA                                              Miauuu.

Kommentit